Estiu i esclerosi múltiple: 11 consells per combatre la calor

Moltes persones amb esclerosi múltiple veuen com els símptomes empitjoren amb les altes temperatures. Aquests consells poden ser molt útils per minimitzar els seus efectes.

Amb l’arribada de l’estiu i la pujada de temperatures, moltes aprofiten per gaudir de més activitats a l’aire lliure. No obstant això, per a les persones amb esclerosi múltiple, la calor pot suposar molts problemes.

La majoria de persones amb esclerosi múltiple tenen una intolerància important a la calor. Pràcticament, tots els símptomes empitjoren quan les temperatures són altes. Per això, és de gran importància prendre una sèrie de mesures per combatre la calor i poder fruir de l’estiu.

La fatiga, l’equilibri, la concentració o els problemes de sensibilitat poden empitjorar en èpoques de molta calor.

A continuació, s’exposen 11 consells que poden ser molt útils per minimitzar els efectes de les altes temperatures.

 

1. Aire condicionat

Un remei rellevant per lluitar contra la calor, especialment si es pot disposar d’un aparell a l’habitació, és l’aire condicionat, ja que pot ser de gran ajuda per passar els moments més sufocants del dia d’una manera més agradable.

De la mateixa manera, és recomanable visitar llocs que disposin d’aire condicionat i temperatures fresques, com centres comercials o biblioteques, per exemple. Si no es pot disposar d’aire condicionat a casa, un deshumidificador i diversos ventiladors també poden ajudar.

2. Mantenir el sol fora de casa

És important evitar que el sol, especialment el del migdia, entri a casa i augmenti la temperatura general. Per això, és recomanable que les persianes es mantinguin baixades, especialment entre les 11 h i les 14 h.

3. Refrescar-se a la nit

Si els mitjans no permeten fer servir l’aire condicionat a la nit, una manera de refrescar l’aire i ajudar a agafar el son és fer servir un ventilador amb una ampolla d’aigua congelada al davant. Una opció que també ajuda és posar el coixí o els llençols al congelador mitja hora abans d’anar al llit.

Si és necessari, es pot optar per dormir sol: dormir amb algú aporta molta calor corporal, que pot ser negativa i incòmoda per a una persona amb EM.

4. Dutxes i banys d’aigua freda

Quan les temperatures són molt altes, els banys d’aigua freda poden ser una gran satisfacció, especialment abans de sortir al carrer i d’anar a dormir. Fins i tot el simple fet de remullar-se els peus o els canells amb aigua freda ajuda a baixar la temperatura del cos.

5. Practicar exercici moderat

L’exercici és molt important per a les persones amb EM, però s’ha d’anar amb molta cura quan les temperatures són altes: s’ha d’evitar practicar esport durant les hores de màxima calor. No s’ha de ser massa exigent i sempre s’ha de prendre una dutxa d’aigua freda a continuació, per recuperar la temperatura del cos.

Si és possible, la natació és l’exercici més aconsellable durant l’estiu. Treballa la majoria de grups musculars, la mobilitat i l’equilibri, a la vegada que manté una temperatura baixa del cos.

6. Repartir les ingestes de menjar 

Quan es menja en grans quantitats o s’ingereixen moltes proteïnes en un sol àpat, el metabolisme treballa més i la sensació de calor pot ser major. És recomanable fer més àpats al llarg del dia amb menys quantitat de menjar, en comptes de fer dos o tres àpats grans, i mirar de triar aliments lleugers. 

7. Vestir roba refrescant i de fibres naturals

Aquests teixits permeten la transpiració de la pell. Per això, és aconsellable vestir roba de cotó o de lli i de colors clars. De la mateixa manera, és millor escollir la roba de llit de les mateixes característiques; els llençols de cotó absorbeixen la suor i permeten que la pell respiri.

8. Buscar alternatives d’oci

Si es vol quedar amb amics, es pot proposar anar a la piscina en comptes de passejar o anar a un local que disposi d’aire condicionat. Si es decideix passar temps a l’exterior de totes formes, existeixen peces de roba, com barrets o armilles, formades per cristalls de gel que retenen el fred quan es mullen i que poden ser molt útils.

9. Portar barret i buscar l’ombra

Quan es passegi pel carrer, és important escollir aquells camins que disposin de més ombra. El sol directe pot empitjorar molt i de manera molt ràpida els efectes de la calor.

Els raigs de sol que cauen directament sobre el cap tenen un gran impacte en la temperatura corporal, per això, cal protegir-lo amb un barret o una gorra. Els barrets d’ales àmplies i flexibles, com una pamela, poden ser especialment útils.

10. Mantenir-se hidratat

És fonamental hidratar-se durant tot el dia per compensar la pèrdua de líquid del cos per culpa de la suor. També cal evitar begudes que deshidratin, com el cafè, la cola o les begudes alcohòliques.

Si es té problemes d’incontinència, una alternativa per refrescar-se i no haver de prendre tant de líquid extra és xuclar glaçons o polos.  

11. Portar una beguda freda

Sempre que es passi cert temps fora de casa quan les temperatures són altes, és important portar begudes fredes. Es poden congelar perquè es mantinguin fresques i anar-les bevent a mesura que es desfan, així com utilitzar-les per refrescar el coll i la cara.

 

Referències

Do you panic in the sun? Momentum Magazine. Disponible a: http://www.msconnection.org/Blog/May-2012/Do-you-panic-in-the-sun

29 Tips to Help You Survive the Summer While Living With Multiple Sclerosis. Multiple Sclerosis News Today. Disponible a: https://multiplesclerosisnewstoday.com/2017/08/11/29-tips-survive-summer-living-multiple-sclerosis/

Heu d'iniciar la sessió per comentar.

Tens un compte? Inicia la sessió ara!

Vols crear el teu compte? Inscriu-te ara!

Cistella
  • No hi ha productes a la cistella.