5 consells per combatre els símptomes de l’ansietat

Després de rebre el diagnòstic de l’esclerosi múltiple, és habitual tenir símptomes relacionats amb l’ansietat o la depressió. Et presentem alguns consells per fer-los front.

Es tracta d’una malaltia crònica i degenerativa, pel que és normal que una vegada es coneix el diagnòstic un estigui trist, menys afectiu o senti una por irracional. Aquests símptomes psicològics poden desaparèixer amb el temps i reaparèixer en el transcurs de la malaltia, però és important no confondre’ls amb els símptomes físics propis de l’esclerosi múltiple.

Els símptomes menys freqüents de l’símptomes de l’EM. Entre ells, cal destacar les parestèsies a les extremitats com formigueigs, mareigs i brots de l’esclerosi múltiple. A continuació, es presenten algunes recomanacions per aconseguir controlar els símptomes de l’ansietat.

  1. Reconèixer que es té por d’alguna cosa. La base de l’ansietat és la por. Saber diferenciar la por i afrontar-la permetrà reduir els símptomes de l’ansietat de forma progressiva. Cal tenir molt clar que admetre la por no és sinònim de fragilitat. És l’única manera de poder controlar-la.
  2. Realitzar activitats de distracció. En moments d’ansietat, moltes persones experimenten un bloqueig mental que els impedeix seguir amb les activitats quotidianes. Els exercicis de distracció requereixen l’atenció de qui els realitza i, per tant, ajuden a combatre els moments d’ansietat. Jugar a videojocs, practicar algun esport lleuger, meditar o pintar són alguns d’ells.
  3. Saber identificar les crisis d’ansietat i/o de pànic. Una crisi de pànic dura habitualment entre 20 i 30 minuts. Els símptomes a través dels quals es manifesta són formigueigs esporàdics, sensacions d’irrealitat, por, mareig sobtat, etc. Si apareixen de manera aguda i sobtada, el més probable és que formin part del propi quadre d’ansietat, sobretot si desapareixen al prendre algun ansiolític o relaxant. És important saber identificar aquests símptomes per tal de diferenciar-los d’aquells derivats de l’esclerosi múltiple.
  4. Comunicar allò que un sent o pateix. La millor manera d’entendre el que a un li passa és explicar-ho a una altra persona. Posar paraules als sentiments i sensacions permet definir-los. I alliberar-se d’allò que preocupa ajuda a filtrar l’ansietat. D’aquesta manera, es crea un vincle de confiança amb els altres que, al mateix temps, genera un entorn segur.
  5. Treballar la confiança en un mateix. Aprendre a cuidar-se i premiar-se pels èxits és fonamental per reforçar la confiança en un mateix. Aquesta genera seguretat i control sobre qualsevol situació que es pugui produir.

 

Sara Navarro

Psicòloga

Fundació Esclerosi Múltiple

 

Bibliografia:

Ensari L., Pilutti L., & Motl R. (2017). Depressive symptomology in Multiple Sclerosis: Acta Neurol Scand, 10:23-30.

Gay M., Bungener C., Thomas S., Virgnaud P., Thomas P., Baker R., Montel S., Heinzlef O., Papeix C., Assouad R., Montreuil M. (2017). Anxiety, emotional processing and depression in people with multiple sclerosis. BMC Neurol. 23;17(1):43

Possa M., Minacapelli E., Canale S., Comi G., Martinelli V., & Falautano M. (2017). The first year after diagnosis: psychological impact on people with multiple sclerosis. Psychol Health Med, 6:1-9.

Heu d'iniciar la sessió per comentar.

Tens un compte? Inicia la sessió ara!

Vols crear el teu compte? Inscriu-te ara!