Exercici i esclerosi múltiple: arguments per vèncer la inactivitat

Fer exercici és important per a les persones amb esclerosi múltiple, perquè quan el sedentarisme i l’actitud apàtica s’imposen, realitzar qualsevol activitat quotidiana pot resultar una tasca molt més feixuga.

Començar amb un bon esmorzar, fer una petita passejada… Els petits canvis de comportament són essencials per dur una vida més saludable, i l’exercici no només és important per mantenir la forma física amb esclerosi múltiple, sinó que també pot ajudar a afrontar el dia a dia amb més empenta.

Fer exercici és molt més que exercitar el cos: és mantenir-se actiu, oxigenar-se, veure la vida d’una altra manera. El principal fre d’algunes persones amb EM és que la fatiga o certes limitacions físiques puguin reduir les ganes de fer exercici.

Cadascú té les seves limitacions, però hi ha milers de possibilitats per comportar-se de forma més saludable: només cal marcar-se uns objectius assequibles i tenir motivació.

Justificar la manca d’activitat –o anar ajornant el moment de començar– pot ser molt fàcil, però els beneficis a curt i llarg termini són una gran recompensa a aquest petit esforç diari.

Aquests són alguns dels principals arguments que s’acostumen a donar per no fer exercici, així com maneres de repensar-los per vèncer l’apatia.

1. Per què començar una activitat si sé que no l’acabaré?

Cal començar a poc a poc, pensar en objectius a curt termini i plantejar activitats que siguin assequibles. Una manera d’automotivar-se és compartir els plans amb els altres, com per exemple, escrivint-los en un bloc o parlant-ne a les xarxes socials. Fer exercici és com fer un puzle: s’ha de fer peça a peça.

2. No tinc energia per fer exercici

Precisament fer exercici pot ajudar a tenir més energia! És veritat que hi ha moments del dia en què les persones amb EM poden sentir-se més fatigades, per això es recomana escollir aquells moments en què es tenen més forces.

És molt important fer exercici en ambients frescos. Les persones que vulguin fer esport en espais tancats han de saber que la temperatura òptima es troba entre els 19 i 21 graus centígrads.

3. No tinc prou temps

Moltes vegades sí que es té aquest temps, tot i que no ens adonem. Per exemple, per què no aprofitar la pausa dels anuncis del nostre programa preferit per fer estiraments? Mai és mal moment per fer una mica d’exercici.

Durant la feina tampoc és mala idea prendre’s una pausa de deu minuts, si es pot, i sortir a fer una petita passejada. Tenir una agenda on marcar els possibles moments en què exercitar-se pot ser molt útil.

4. No tinc l’equipament adequat

Realment, no es necessita massa per fer la majoria d’exercicis. Només calen unes vambes, uns pantalons d’esport i una samarreta. I si es vol nedar, n’hi ha prou amb un banyador i una tovallola.

5. He de perdre pes abans de començar a fer exercici

No seria millor començar a fer exercici per perdre pes? Fer exercici elimina greix i potencia els músculs. I com més massa muscular es tingui, més calories es cremen, ja que a banda de ser més densos i ocupar menys espai, els músculs són aproximadament tres cops més metabòlics que el greix.

6. No m’agrada fer exercici

Quan es parla de practicar esport o fer exercici, sovint es pensa en la típica sala de màquines d’un gimnàs. I això no és ben bé així. Ballar, nedar, fer tasques de jardineria o jugar amb els nens també és fer exercici. Simplement, cal buscar una activitat que es faci a gust i, si es pot, fer-la acompanyat de la parella o dels amics.

7. Soc massa gran per començar a fer exercici

No hi ha una edat límit: mai s’és massa gran per fer exercici i tothom té la capacitat de fer algun tipus d’activitat física que aporti beneficis al cos. Cal entendre l’exercici com una activitat més del dia a dia. Només així es podrà assolir la continuïtat que cal.

Si fa molt temps que es viu de manera sedentària, es recomana començar a poc a poc: quant més temps es deixi passar, més difícil serà arrencar de nou.

8. No sé ni per on començar

Fer exercici no és tan difícil com sembla. Hi ha moltes activitats adequades a cadascú segons la seva condició física. Si realment no se sap per on començar, seria interessant demanar informació en un gimnàs o contractar un entrenador personal.

Tots els centres esportius disposen d’una unitat de medicina de l’esport on poden aconsellar sobre les activitats més adequades a la capacitat física de cadascú. També hi ha l’opció de preguntar a un fisioterapeuta si coneix algun programa local.

 

Practicar esport o fer exercici no s’ha d’entendre com un càstig ni com un suplici, sinó com l’oportunitat de viure d’una manera més saludable i de mantenir-se actiu. Cal tenir en compte que passar de no fer res a fer una petita activitat ja representa un gran canvi, i passar de fer cinc minuts d’exercici a fer-ne deu significa duplicar l’activitat.

Tothom pot fer algun tipus d’exercici. Només cal plantejar-s’ho i ser consistent. Molts cops la preparació mental és molt més important que realitzar una simple rutina. A partir d’aquí, fer o no fer exercici ja és només una decisió de cadascú.

 

Referències

Starting to exercise. Multiple Sclerosis Trust. Disponible a: https://mstrust.org.uk/life-ms/exercise/starting-exercise

No More Excuses: How to Banish Those Self-Defeating Thoughts Keeping you from Exercising. MS Focus Magazine. Disponible a: https://web.archive.org/web/20200929211252/https://msfocusmagazine.org/Magazine/Magazine-Items/No-More-Excuses-How-to-Banish-Those-Self-Defeatin.aspx 

1 comentari

  1. MARIONA EDO MAS ha dit:

    No m’ha quedat clara una cosa, l’espera es o no bona amb EM,?

Comments are closed.

Heu d'iniciar la sessió per comentar.

Tens un compte? Inicia la sessió ara!

Vols crear el teu compte? Inscriu-te ara!

Cistella
  • No hi ha productes a la cistella.