El que sabem del virus Epstein-Barr i l’esclerosi múltiple
No hi ha una relació de causa efecte entre el virus d’Epstein-Barr i l’esclerosi múltiple, tot i que el virus té un paper important en l’EM
L’esclerosi múltiple (EM) és una condició neurològica que afecta el sistema nerviós central, interfereix en la comunicació entre el cervell i la resta del cos. Encara que les causes exactes de l’EM s’investiguen, s’ha identificat una relació significativa amb el virus d’Epstein-Barr (VEB), responsable de la mononucleosi infecciosa.
Què és el virus d’Epstein-Barr?
El VEB és un virus molt comú; s’estima que entre el 90% i el 95% de la població hi ha estat exposada a ell. En molts casos, la infecció passa desapercebuda o presenta símptomes lleus. Tanmateix, en algunes persones, pot desencadenar mononucleosi infecciosa, caracteritzada per fatiga, febre i mal de coll.
La relació entre el VEB i l’esclerosi múltiple
Cada vegada hi ha més estudis que confirmen la connexió entre el virus d’Epstein-Barr (VEB) i l’esclerosi múltiple (EM). A l’any 2022 un estudi realitzat amb més de 10 milions de joves de l’exèrcit dels Estats Units va mostrar que les persones que s’infectaven amb el VEB tenien un risc 32 vegades més alt de desenvolupar EM.
Noves pistes sobre com el VEB podria desencadenar l’esclerosi múltiple
Encara que des de fa dècades se sospitava d’una relació entre el virus d’Epstein-Barr (VEB) i l’esclerosi múltiple (EM), un nou estudi ha fet un pas més en identificar possibles mecanismes que expliquen aquesta connexió. La recerca, publicada a Science Immunology, va analitzar ganglis limfàtics cervicals profunds de persones amb EM acabades de diagnosticar. L’equip hi va trobar alteracions en les cèl·lules B, que mostraven signes d’una reactivació del virus. Aquesta reactivació podria activar altres cèl·lules immunitàries, com els limfòcits T citotòxics, i desencadenar l’atac al sistema nerviós.
Aquestes recerques reforcen la idea que el VEB no només està relacionat amb l’EM, sinó que la seva reactivació podria ser un motor clau en el desenvolupament i progressió de la condició. Aquesta nova línia de recerca podria obrir la porta a teràpies antivirals o tractaments immunitaris més específics i eficaços.
Altres factors involucrats en la EM
A més del VEB, diversos factors poden influir en el desenvolupament de la EM:
- Genètica: S’han identificat al voltant de 200 gens que podrien contribuir al desenvolupament de l’EM.
- Ambientals: Elements com la deficiència de vitamina D, el tabaquisme, l’obesitat infantil i alguns traumatismes cranioencefàlics també s’han associat amb un major risc d’EM.
Avanços cap a una vacuna i tractaments antivirals
La comunitat científica està treballant en el desenvolupament d’una vacuna contra el VEB. Companyies com Moderna han iniciat assajos clínics en fase 1 per crear una vacuna basada en tecnologia d’ARN missatger. Encara que aquests esforços són prometedors, s’estima que una vacuna efectiva podria trigar més d’una dècada a estar disponible.
Paral·lelament, s’estan explorant tractaments antivirals dirigits específicament contra el VEB com una possible estratègia per tractar l’EM. La idea és que, si el virus juga un paper actiu en la progressió de l’EM, la seva eliminació podria tenir efectes beneficiosos en l’abordatge de la condició.
Mantenir-se informat/da
És fonamental que les persones amb EM i les seves famílies es mantinguin actualitzades sobre els avanços científics. Encara que la relació entre el VEB i l’EM és una àrea de recerca activa, encara queda molt per descobrir. Mantenir una comunicació oberta amb professionals de la salut i recórrer a fonts de confiança és essencial per comprendre i tractar l’EM de manera efectiva.
Referències:
- Esclerosis múltiple y virus de Epstein-Barr: un paso más para esclarecer su relación. Disponible a: https://www.agenciasinc.es/Noticias/Esclerosis-multiple-y-virus-de-Epstein-Barr-un-paso-mas-para-esclarecer-su-relacion
- Altered immune landscape of cervical lymph nodes reveals Epstein-Barr virus signature in multiple sclerosis. Science Immunology. Disponible a: https://www.science.org/doi/10.1126/sciimmunol.adl3604
- Virus y esclerosis múltiple. Esclerosis Múltiple. Disponible a: https://www.youtube.com/watch?time_continue=142&v=9LfLvSdZYD8&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.fem.es%2F&embeds_referring_origin=https%3A%2F%2Fwww.fem.es&source_ve_path=MzY4NDIsMjM4NTE
Heu d'iniciar la sessió per comentar.
Tens un compte? Inicia la sessió ara!
Vols crear el teu compte? Inscriu-te ara!