Exercicis de mans per a persones amb esclerosi múltiple

Els següents exercicis de mans van dirigits a persones amb esclerosi múltiple. Reservar un espai de temps a aquesta pràctica pot ajudar a millorar algunes destreses i habilitats manuals típiques de les activitats de la vida diària.

Durant el transcurs de la malaltia de l’esclerosi múltiple ens podem trobar afectació de la mobilitat i sensibilitat de la musculatura en general, però molt sovint els primers símptomes de l’EM estan associats a les mans: parestèsies, espasticitat, àlgies, tremolor, dèficit muscular, entre d’altres.

L’origen d’aquests símptomes recau en la interrupció de la comunicació entre el sistema nerviós central i els nervis sensorials o motors de les mans, fet que dificulta les tasques del dia a dia a l’hora d’utilitzar-les. Per part nostra, podem ajudar a minimitzar aquesta problemàtica realitzant exercicis per millorar aquesta funcionalitat o la millora de la sensibilitat.

Quan fem exercicis amb les mans és important fer els moviments de manera lenta i controlada tenint molt clar l’objectiu que volem treballar. D’aquesta manera, es pot anar incorporant resistència que progressivament anirem fent servir a mesura que el guany muscular ho permeti (ens pot ajudar el fet d’emprar petites peses o bandes de goma, entre altres materials).

Seguidament, recomanarem 6 exercicis fàcils de fer i que poden ser útils pel treball de coordinació i habilitats manuals.

1. Flexió i extensió dels dits

Es tracta de flexionar els dits fins a tancar el puny i obrir la mà entre 10 i 15 vegades. Es recomana fer aquest exercici dos cops al dia en una o dues sèries.

Per afegir resistència, es pot utilitzar una pilota petita de goma d’una duresa baixa o una tovallola i estrènyer-la.

Flexió i extensió dels dits

2. Abducció i adducció dels dits

Es tracta d’estirar els dits de la mà, separar-los i després tornar-los a ajuntar, fent entre 3 a 5 repeticions, incrementant el seu nombre fins a 10 a 15 vegades.

En cas de voler afegir dificultat, es recomana col·locar una goma al voltant dels dits quan estan junts. D’aquesta manera, a l’hora de separar-los, la goma farà una resistència extra per a realitzar aquesta separació.

Abducció i adducció dels ditsAbducció i adducció dels dits

3. Pessic amb els dits (treball d’oposició o pinça digital)

Aquest exercici es basa a fer pinça (amb els dits polze i índex). Podem agafar diferents objectes de diferent forma i pes dificultant o facilitant la tasca en funció de l’afectació de la mobilitat de les mans.

Podem fer servir objectes com un tub de goma petit, una tovallola petita enrotllada, un llapis… És recomanable la seva pràctica de tres a cinc cops amb cada mà per ajudar a la mobilitat dels dits.

Pessic amb els dits (treball d’oposició o pinça digital)

4. Exercicis amb arròs

Per fer aquest exercici, primer s’ha d’omplir un recipient amb una gran quantitat d’arròs (també podem utilitzar pedres petites o sorra gruixuda).

A continuació, s’ha d’introduir les mans dins del recipient i cal obrir i tancar les mans en diferents posicions: apropant i allunyant els palmells l’un de l’altre, girant les mans en direcció de les agulles del rellotge, a la inversa, etc.

Exercicis amb arròs

5. Teràpia de moviment o “mans de pianista”

La teràpia de moviment es basa a simular tocar un piano. Col·locant les dues mans sobre una taula només s’ha de deixar volar la imaginació, movent els dits i les mans de costat a costat, imitant tocar un teclat imaginari.

És un bon exercici per practicar durant 30 segons, incrementant el temps de l’activitat cada cop que es realitza l’exercici.

Teràpia de moviment o “mans de pianista”

6. Massatges i exercicis de destresa

Els massatges, la teràpia manual i els estiraments són una bona eina per fer front a les afectacions de les alteracions sensitives (sensacions de cremor, formigueig, entumiment…)

També ajuden les activitats on les mans estiguin en moviment i es posi en pràctica la destresa manual. Per exemple, activitats com jocs de cartes, videojocs o treballs manuals poden ajudar a millorar la psicomotricitat més fina.

Massatges i exercicis de destresa

Referència:

Beth W. Orenstein. 6 Hand Exercises for Multiple Sclerosis (2017). Everyday Health

Revisat per: Marta Lordan Fisioterapeuta Fundación Esclerosis Múltiple. Número de colegiada 2190

Heu d'iniciar la sessió per comentar.

Tens un compte? Inicia la sessió ara!

Vols crear el teu compte? Inscriu-te ara!