Exercicis aquàtics amb esclerosi múltiple

Realitzar exercicis dins de l’aigua, a banda de facilitar moviments que poden ser complicats de fer “en sec”, permet millorar la capacitat motriu, la sensibilitat, la motivació i l’actitud de les persones amb esclerosi múltiple.

El benestar és important per a tothom, tingui esclerosi múltiple o no. I un dels hàbits saludables que pot ajudar més a aconseguir aquest benestar és l’exercici físic, si bé moltes vegades les persones amb EM tenen dificultats per practicar segons quina activitat física. Una de les més recomanables i accessibles és la de fer exercicis a l’aigua.

L’aigua és vida. I el medi aquàtic té unes propietats úniques que poden ser molt beneficioses per a les persones amb esclerosi múltiple, sobretot per aquelles que tinguin la mobilitat reduïda. L’aigua té unes propietats ideals per exercitar el cos:

  • La flotabilitat permet que es puguin moure les extremitats amb molta més facilitat; el fet de pesar menys fa que les persones se sentin més lleugeres. Això ajuda a bellugar les articulacions més dèbils sense fatiga i fa que s’aconsegueixi una major relaxació muscular.
  • La viscositat, aquella sensació de resistència que obliga a moure’s més lentament, permet enfortir els músculs i treballar habilitats com l’equilibri i la coordinació.
  • La pressió hidrostàtica ocasiona una sensació de pressió (que augmenta a més profunditat) que beneficia totes aquelles activitats en què cal estar dret, i sobretot, serveix per enfortir la musculatura de les cames.
  • L’aigua també ajuda a mantenir la temperatura corporal baixa (fins i tot si es realitzen activitats energètiques), fet que pot ser beneficiós per a les persones que tenen sensibilitat a la temperatura.

El medi aquàtic té unes propietats úniques que poden ser molt beneficioses per a les persones amb esclerosi múltiple, sobretot per aquelles que tinguin la mobilitat reduïda

Beneficis de les activitats aquàtiques per l’esclerosi múltiple

Les principals funcions que es poden millorar fent exercicis aquàtics son:

  • Funció motriu. Millora de la mobilitat, flexibilitat, equilibri i resistència.
  • Sensibilitat. La sensació de disminució de pes pot fer reduir el dolor, incrementar altres percepcions sensorials i facilitar el moviment.
  • Motivació. Els resultats positius dels exercicis aquàtics poden fer incrementar les ganes de seguir endavant.
  • Actitud. L’exercici pot alleujar els efectes de la depressió, reduir l’estrès, incrementar l’autoestima i promoure la relaxació.

Alguns dels exercicis aquàtics més comuns que es poden realitzar dins d’una piscina son: la marxa (caminar aixecant les cames al costat de la paret de la piscina), aixecar les cames de costat (d’una en una i mirant sempre el caire de la piscina), doblegar les cames cap enrere (també al caire de la piscina) i estiraments (col·locant una cama més enrere que l’altra i, amb els peus plans, fer pressió amb els braços al caire de la piscina). També existeix el mètode Halliwick, que permet millorar l’equilibri i la independència de les persones amb mobilitat reduïda dins de l’aigua.

Recomanacions generals pels exercicis a l’aigua

Quan es té esclerosi múltiple, cal tenir en ment algunes recomanacions generals abans de començar a fer aquestes activitats aquàtiques:

  • Controlar la respiració: és important mirar de mantenir un ritme normal de respiració a l’hora de fer els exercicis. No es recomana aguantar la respiració en excés. 
  • Vigilar la postura: cal mantenir una postura adequada mentre es fan els exercicis per evitar lesions i tensió muscular.
  • Escoltar el propi cos: si el cos ens diu que és hora de parar, no hem de forçar. Cal escoltar les senyals que ens envia el cos per evitar la fatiga.

Malgrat que els exercicis aquàtics explicats son senzills, és aconsellable realitzar-los sota el control d’un fisioterapeuta o d’un instructor professional, i no intentar provar nous exercicis sense el seu consentiment. Finalment, a l’hora de realitzar qualsevol exercici aquàtic, independentment del nivell que es tingui, el més important és tenir-ne ganes i voler passar-s’ho bé.

Referències

Aquatic Exercise Programming for People with Multiple Sclerosis. National MS Society (2016). https://www.nationalmssociety.org/NationalMSSociety/media/MSNationalFiles/Brochures/aquatic_exercise_program_03-16_v3.pdf 

Aquatic exercise & multiple sclerosis. MS Association of America (2014). https://mymsaa.org/PDFs/aqua-patient-pub.pdf 

Aquatic exercise for people with multiple sclerosis. MS Australia (2009). https://www.msaustralia.org.au/file/268/download?token=Cm3n9EVz 

Heu d'iniciar la sessió per comentar.

Tens un compte? Inicia la sessió ara!

Vols crear el teu compte? Inscriu-te ara!