Enderrocar les barreres de la comunicació amb esclerosi múltiple

L’esclerosi múltiple converteix la comunicació en indispensable i, a la vegada, pot minvar la capacitat per comunicar-se. Existeixen mètodes per tractar de solucionar aquests problemes i facilitar la convivència amb la malaltia.

Quan es té esclerosi múltiple, la persona amb EM pot sentir que els altres no entenen allò que li passa i pot tenir dificultats per comunicar-ho. Per part seva, a la família, als amics o als companys de feina els hi pot costar entendre una malaltia impredictible i canviant com l’EM.

La convivència amb persones amb EM pot generar, de vegades, malentesos. Identificar quins són els impediments per poder comunicar-se i tenir estratègies per superar-los és fonamental per millorar la qualitat de vida de la persona amb esclerosi múltiple i el seu entorn.

 

Desafiaments cognitius

Els canvis de les funcions cognitives poden afectar la capacitat per comunicar-se. De fet, aproximadament la meitat de les persones amb esclerosi múltiple podran acabar patint canvis cognitius. Els més freqüents són:

  • La velocitat de processament de la informació.
  • L’atenció complexa (parar atenció quan existeixen distraccions).
  • La capacitat per aprendre informació nova i recordar-la.
  • El control executiu.
  • La fluïdesa verbal.

Aquests canvis poden passar desapercebuts, però tenen un profund impacte en la comunicació, especialment perquè s’ha comprovat que, en la majoria de casos, les persones amb EM tendeixen a subestimar les seves capacitats cognitives.

Abans que res, és imprescindible identificar-los. Sotmetre’s a una avaluació neuropsicològica si se sospita que existeixen alteracions cognitives resoldrà dubtes. Per mitigar-los, la rehabilitació cognitiva ha demostrat ser efectiva. 

 

Aprendre a escoltar

És important també modificar la manera de comunicar-se per ser més entenedor. Saber escoltar és el primer pas per aconseguir-ho. Posar en pràctica les següents recomanacions permet millorar l’habilitat d’escoltar:

  • Evitar fer diverses coses a la vegada quan s’escolta algú. És crucial posar atenció a la persona amb la qual es parla.
  • Demanar a la persona que parla anar més a poc a poc o repetir el que ha dit si no s’ha entès bé.
  • Parafrasejar allò que la persona ha dit, especialment si està preguntant o demanant quelcom. La repetició o la reformulació ajuden a comprovar que ha escoltat la informació correctament i a retenir les dades més rellevants.

 

Tenir empatia amb els altres

L’empatia és essencial per assimilar allò que hem escoltat i poder respondre entenent la perspectiva de l’altra persona. Les paraules i el to escollit influeixen en la percepció que l’altre té d’allò que diem. Per exemple, si parlem per telèfon amb algú i volem interrompre’l, en comptes de dir: “he de parlar amb tu” és millor dir: “sé que ara estàs ocupat, però t’he de dir una cosa”. D’aquesta manera, l’altra persona sentirà que entenem la seva situació i se sentirà més còmoda parlant.

La mateixa fórmula pot aplicar-se a una petició que hem de fer. Si volem que algú ens ajudi a fer alguna tasca i la persona està fent una altra cosa, podem formular-ho de la següent manera: “Sé que ara estàs ocupat, però podries…?”, indicant que tenim constància del que estava fent.

 

Donar l’opinió sobre els comportaments que ens molesten

És important no ometre les actituds o els comentaris de l’altre que ens molesten. No fa falta que sigui una recriminació, pot ser una descripció objectiva del que ha succeït i les conseqüències que té per a nosaltres. D’aquesta manera, evitem que l’altre s’ofengui o es posi a la defensiva.

Per ser respectuós amb l’altra persona i millorar la comunicació, abans de la nostra opinió podem expressar fórmules que indiquin empatia.

Per exemple, si una persona va prometre que aniria a buscar un medicament i no ho ha fet, és aconsellable donar la nostra opinió de la següent manera: “Quan dius que baixaràs i no ho fas…” o “Quan t’he demanat diverses vegades que em compris la medicació i dius que ho faràs, però no ho fas…” i evitar expressions del tipus: “Quan ets un mandrós…” o “Quan em menteixes…”.

Hem d’especificar les conseqüències del comportament que ens ha molestat. Si allò que l’altra persona no ha fet queda sense fer o ens afecta emocionalment, hem de dir-ho. Seguint amb l’exemple anterior: “Quan dius que baixaràs a buscar la medicació i no baixes, tinc dolors musculars” o “Quan t’he demanat diverses vegades que em compris la medicació i no ho fas, em sento ignorat”.

 

Demanar canvis de manera positiva

Si certes actituds ens molesten, és lícit demanar que les canviïn. Després de donar la nostra opinió, podem demanar de manera positiva a la persona que canviï el seu comportament i informar de les conseqüències que aquest canvi tindria per a nosaltres. Per exemple, podríem formular-lo de la següent manera: “Si poguessis baixar a buscar la medicació, em trobaria millor i t’ho agrairia”.

D’aquesta manera, posant en conjunt tota la informació detallada prèviament: “Sé que tens moltes coses al cap, però quan t’oblides d’anar a buscar la meva medicació, em trobo malament i tinc dolor. Si poguessis anar a buscar la medicació quan t’ho demano, em trobaria millor i realment t’ho agrairia”.

La comunicació és un intercanvi d’informació en el que l’empatia juga un rol fonamental. L’esclerosi múltiple pot provocar que les persones que la tenen i el seu entorn aixequin barreres que impedeixen la comunicació per la dificultat d’entendre la perspectiva de l’altre. Tanmateix, amb claredat i empatia podem enderrocar aquestes barreres.

 

Referència

MS and Cognition. MS in Focus. Disponible a: https://www.msif.org/wp-content/uploads/2014/09/MS-in-focus-22-Cognition-English1.pdf

Heu d'iniciar la sessió per comentar.

Tens un compte? Inicia la sessió ara!

Vols crear el teu compte? Inscriu-te ara!