Demanar ajuda a casa amb esclerosi múltiple

Quan una persona amb esclerosi múltiple necessita ajuda, es pot recolzar en l’àmbit familiar, però de vegades necessita contractar l’ajuda d’una persona externa.

La paraula “dependència” pot provocar sentiments contradictoris en les persones amb esclerosi múltiple. En aquests casos, és probable que el rol dels familiars canviï pel fet que qui generava ingressos o es cuidava de certes tasques ja no pugui fer-ho.

Si la persona amb esclerosi múltiple viu sola, la situació encara pot ser més complicada, perquè pot necessitar l’ajuda d’algú que no sigui un familiar directe. Sigui com sigui, una bona comunicació amb la família –i parlar obertament de les pors, ansietats i frustracions– és essencial per abordar la situació de la millor manera. 

Davant el dubte de si contractar o no assistència, és possible que es tingui por de perdre llibertat, independència i privacitat. A més, el fet de poder perdre progressivament algunes capacitats i requerir algun tipus d’ajuda pot generar molta angoixa.

Per prendre aquesta decisió sempre és important comptar amb l’opinió dels altres membres de la família i, sobretot, tenir en compte quina tasca fa cadascun dels professionals que es poden contractar. Un “document d’avaluació de necessitats” pot resoldre alguns dels dubtes.

Què fa falta: una infermera, una assistenta, una dona de fer feines o un amic?

Així doncs, abans de decidir contractar algú cal identificar les necessitats que es poden tenir. Generalment, es poden dividir en cinc categories:

  • Mèdica (tractament de les discapacitats, realització d’exercicis de motricitat, teràpia ocupacional)
  • Psicològica (consells en casos de depressió, assistència per a aconseguir nous objectius)
  • Atenció personal (ajuda per banyar-se, vestir-se, afaitar-se, preparar el menjar)
  • Feines de casa (anar a comprar, fer encàrrecs, posar en marxa una rentadora, ocupar-se d’altres tasques domèstiques)
  • Companyia (conversa, entreteniment)

Contractar un servei d’assistència

Un cop es tingui clares quines són les necessitats, s’ha de tenir en compte altres factors a l’hora de contractar un servei d’assistència, com pot ser definir:

  • Quines són les tasques que caldrà encarregar
  • Planificar un horari
  • Saber la disponibilitat de la persona contractada
  • Tenir un pressupost i saber quin sou podem pagar

És convenient tenir informació sobre les possibles ajudes i subvencions que es pot rebre com a persona amb esclerosi múltiple. També es pot consultar a treballadors/es socials l’accés a serveis d’assistència a través del tràmit de la Llei de dependència o dels recursos municipals.

Existeixen diversos canals per trobar un assistent. Una de les formes més habituals és a través del cercle íntim d’amistats, és a dir, fer saber que s’està buscant algú.

D’altra banda, també és molt útil escriure un anunci en un diari o revista –preferiblement local–, buscar en portals web especialitzats o, fins i tot, penjar flyers o fullets amb l’oferta de feina en llocs concrets com escoles universitàries d’infermeria, centres comunitaris, etc. En tots els casos, és important especificar el tipus de professional que s’està buscant, explicar breument les tasques a fer i deixar un telèfon de contacte (mai el nom complet o l’adreça de la casa).

Per realitzar les entrevistes és preferible estar acompanyat d’un familiar o d’una persona de confiança. És útil tenir un llistat amb les preguntes més rellevants que s’han de fer i no tenir por de fer preguntes que puguin fer-nos vergonya de plantejar, com per exemple, si el candidat és capaç de canviar un catèter o si està disposat a banyar-nos.

Una conversa oberta és essencial per contractar el millor candidat. Així doncs, un cop comprovades les referències, i si es creu que l’entrevistat és la persona idònia, és l’hora de fer el contracte. És crucial que tots els serveis professionals que puguin contractar-se es portin a terme amb un acord escrit i signat per les dues parts.

Algunes precaucions per contractar assistència

Fer entrar un estrany a casa de vegades pot produir ansietat, i no només per la pèrdua d’intimitat. Per sentir-se més segur a casa en aquesta situació, és recomanable prendre algunes precaucions:

  • Controlar els diners en efectiu que es duen a sobre o tenen a casa
  • Guardar les targetes de crèdit, llibretes de xecs i altres objectes de valor en llocs tancats amb clau
  • Si l’assistent va a comprar, exigir que demani la factura
  • No discutir sobre l’estat econòmic amb ningú, excepte amb familiars o persones de confiança
  • Fer un seguiment de la medicació. Anotar-ne la quantitat i la periodicitat
  • No deixar ni demanar diners a l’assistent
  • Arranjar les visites d’amics o familiars quan l’assistent estigui de servei

Tenir en compte tots aquests consells pot ser útil per sentir-se més tranquil a l’hora de contractar una persona anònima, si bé de vegades refiar-se de la bona voluntat dels altres pot ser menys angoixant que estar patint constantment per possibles incidents. En qualsevol cas, contractar els serveis d’un assistent és un pas rellevant en la vida de les persones amb EM i ser conscient de tots els factors existents, pot ser decisiu per trobar la persona correcta i tenir-hi una relació adequada.

Referència

Hiring help at home. National MS Society. Disponible a: http://www.nationalmssociety.org/NationalMSSociety/media/MSNationalFiles/Brochures/Brochure-HiringHelpAtHome-BasicFacts-FINAL.pd

Heu d'iniciar la sessió per comentar.

Tens un compte? Inicia la sessió ara!

Vols crear el teu compte? Inscriu-te ara!