Inici / Comunitat EM / Observatori Esclerosi Multiple / Símptomes habituals de l’esclerosi múltiple / Depressió / Depressió
La depressió és un dels símptomes més comuns entre els afectats per l’esclerosi múltiple. El terme “depressió” habitualment engloba una sèrie de condicions que poden anar des d’un símptoma d’un trastorn d’adaptació a una depressió clínica.
La principal diferència entre moments de dol i tristor puntuals respecte a la depressió clínica és que aquesta persisteix en el temps, amb símptomes que duren més de dues setmanes. La depressió és una condició mèdica seriosa que ha de ser diagnosticada per un professional de la salut mental i que afecta greument la qualitat de vida dels que la pateixen.
Entendre la depressió en esclerosi múltiple és fonamental per a reconèixer-la a temps i buscar ajuda professional.
Les causes específiques de la depressió clínica són, ara per ara, desconegudes, però una sèrie de factors semblen contribuir en la seva prevalença entre les persones amb EM:
Qualsevol persona amb EM pot patir depressió en algun moment de la seva vida. La malaltia varia molt entre una persona i una altra, variant des d’un sentiment de cansament i tristor a una sensació de nerviosisme o certa eufòria. Algunes preguntes que ens podem fer per tractar d’identificar una possible depressió són:
Si trobem que la resposta a la majoria d’aquestes preguntes es “sí”, és important que demanem ajuda i ens posem en mans d’un especialista.
La salut mental és una part fonamental de la nostra salut general i, si no tractem correctament la depressió en esclerosi múltiple, la nostra qualitat de vida es redueix i altres símptomes de l’EM es poden veure agreujats.
Tenir esclerosi múltiple i depressió no implica que la persona afectada sigui dèbil o que no s’estigui esforçant suficient: és una malaltia, i per tant no podem controlar-la únicament amb força de voluntat. El primer pas per tractar la depressió és no amagar-la i parlar d’ella per tal de demanar ajuda. Si acabes de de rebre un diagnòstic, accedeix a la Comunitat EM per a connectar amb altres persones que entenen el que estàs vivint
Quan detectem els símptomes de la depressió, hem de comunicar-los al nostre metge per cercar un tractament. Si bé recolzar-nos en família i amics ens pot ajudar en una depressió moderada, la psicoteràpia i/o la medicació sol ser necessària pels casos més greus o per prevenir l’empitjorament dels símptomes.
La resposta als medicaments pot ser molt variada i pot ser necessari provar diferents combinacions de medicació. Per ajudar-nos a superar el dia a dia i mitigar els efectes de la depressió, algunes estratègies a seguir són:
És important distingir entre moments de tristesa o dol, que són reaccions normals als canvis que porta l’esclerosi múltiple i la depressió clínica. La tristesa temporal és una resposta emocional natural davant situacions difícils i acostuma a millorar amb suport i temps. No obstant això, la depressió en esclerosi múltiple és una condició mèdica que persisteix més de dues setmanes i afecta significativament la funcionalitat diària. Si els símptomes de la depressió en esclerosi múltiple persisteixen, és crucial buscar ajuda professional. Un psicòleg o psiquiatre especialitzat pot diagnosticar correctament si es tracta de depressió clínica o d’una reacció adaptativa a la malaltia. Ambdues requereixen atenció, però el tractament de la depressió clínica en esclerosi múltiple és més específic i intensiu.