Cèl·lules semblants a la micròglia: una nova via per reduir la inflamació de l’EM

El trasplantament d’aquestes cèl·lules en un model animal mostra una nova línia d’esperança en la recerca de tractaments per a l’esclerosi múltiple.

Un estudi recent de l’Hospital Universitari Karolinska d’Estocolm apunta al trasplantament de cèl·lules semblants a la micròglia com  una possible nova estratègia per reduir la inflamació de l’esclerosi múltiple. La recerca s’ha fet en un model animal, però els resultats obren la porta a futures aplicacions en persones.

Les cèl·lules semblants a la micròglia  s’han obtingut a partir de la medul·la òssia de donants. Aquestes cèl·lules s’han trasplantat després d’eliminar, amb medicació, part de la micròglia pròpia que no funcionava correctament.

Al cap de poques setmanes, els animals que havien rebut aquest trasplantament presentaven una malaltia menys greu. Així es va observar que aquestes noves cèl·lules ajudaven a reduir l’activació del sistema immunitari. Aquest és un dels factors que provoca el dany en l’esclerosi múltiple.

Substituir la micròglia

També es va veure que el sistema immunitari es tornava més “tolerant” i menys agressiu, cosa que pot ajudar a disminuir la inflamació i el dany als teixits nerviosos.

Segons Irene Benito-Cuesta, codirectora de l’estudi, tot i que la quantitat de cèl·lules que realment s’integraven era baixa i els efectes beneficiosos eren clars. Això reforça la idea que substituir una micròglia que no funciona bé pot ajudar a restaurar l’equilibri del sistema nerviós.

Els investigadors i investigadores destaquen que aquesta estratègia podria ser viable en el futur. Avui ja existeixen fàrmacs per reduir la micròglia alterada. A més, la manera d’administrar les cèl·lules es podria adaptar sense necessitat de cirurgia complexa.

Tot i que encara es tracta d’un estudi en animals, els resultats ofereixen una nova línia d’esperança en la recerca de tractaments per a l’esclerosi múltiple i altres malalties autoimmunes del sistema nerviós.

Referències 

IM Médico. https://www.immedicohospitalario.es/noticia/54882/el-trasplante-microglial-reduce-la-progresion-de-la-esclerosis-multi.html&utm_campaign=News_2026-02-03&utm_source=Redireccion_Redireccion_news_2026-02-03&utm_medium=IMM_news&idList=32

Heu d'iniciar la sessió per comentar.

Tens un compte? Inicia la sessió ara!

Vols crear el teu compte? Inscriu-te ara!