Causes i tractament de l’insomni en persones amb esclerosi múltiple

Un 52% de les persones amb esclerosi múltiple té dificultats per conciliar el son i un 38% pateix insomni.

Un dels símptomes més freqüents de l’esclerosi múltiple (EM) i que pot dificultar enormement les tasques del dia a dia és la fatiga. Aquesta sensació de cansament extrem també pot tenir efectes en la son i donar lloc a trastorns que, en molts casos, estan infradiagnosticats. Juntament amb la dificultat per adormir-se, un dels trastorns del son més comuns i que afecta a gairebé un 40% de les persones amb EM és l’insomni.
A l’hora d’identificar les causes de l’insomni, alguns estudis apunten a símptomes físics i emocionals derivats de l’EM combinats amb estats d’ansietat o depressió, tot i que també a altres factors que s’han observat en persones amb EM.

  • Problemes hormonals, que poden causar trastorns respiratoris durant el son i apnea
  • Alteracions en els nivells de dopamina i noradrenalina, que poden interferir en els patrons del son
  • La somnolència diürna a causa de la fatiga
  • Altres símptomes de l’EM com el síndrome de les cames inquietes, la intolerància o sensibilitat a la calor o els problemes urinaris
  • Dolor neuropàtic o muscular 
  • Determinats medicaments

En qualsevol cas, aquestes causes variaran segons el tipus d’insomni. En primer lloc, pot ser un insomni inicial; és a dir, la dificultat per a conciliar el son, que es pot produir per la presència de dolor neuropàtic o muscular i per alguns medicaments.
En segon lloc, un insomni de manteniment, que són problemes per a mantenir el son despertant-se diverses vegades al llarg de la nit a causa de la fatiga diürna, els espasmes musculars i la nictúria. O, en tercer lloc, un insomni terminal, que consisteix en despertar-se abans del que es planeja, principalment per una falta d’exposició a la llum durant el dia.
Respecte al tractament de l’insomni, a part de la medicació o altres teràpies que han de ser valorades pel metge, hi ha certes recomanacions generals que es poden seguir:

  • Mantenir una rutina horària: anar a dormir i llevar-se a la mateixa hora cada dia
  • Fer exercici moderat a diari t’ajudarà a dormir millor, però mai a última hora del dia
  • Passar temps a l’aire lliure i exposar-se a la màxima llum possible durant el dia
  • No prendre cafeïna, beure alcohol ni fumar durant 6 hores abans d’anar a dormir
  • Evitar l’ús de dispositius electrònics com ara tablets o smartphones -la llum que emeten pot alterar la producció de melatonina, l’hormona que intervé en el cicle natural del son-
  • No prendre líquids en excés abans d’anar a dormir 
  • Mantenir una temperatura i il·luminació adequades de l’habitació
  • Llegir un llibre o fer alguna activitat si ens despertem a mitja nit

És important consultar amb el neuròleg sobre qualsevol trastorn del son relacionat amb l’EM per intentar esbrinar què l’està causant i seleccionar el tractament més adequat en cada cas.

Accés al document original:

Brass, S.; Li, C.; and Auerbach, S. “The Underdiagnosis of Sleep Disorders in Patients with Multiple Sclerosis.” Journal of Clinical Sleep Medicine. 2014. Disponible a: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25142763

Heu d'iniciar la sessió per comentar.

Tens un compte? Inicia la sessió ara!

Vols crear el teu compte? Inscriu-te ara!