11 Recomanacions per combatre la fatiga amb esclerosi múltple

La fatiga és un dels símptomes més freqüents en les persones amb esclerosi múltiple i pot aparèixer en més del 65% dels casos, però és possible reduir el seu impacte en la vida diària amb estratègies per gestionar l’energia. Aquí tens algunes recomanacions per aconseguir que no repercuteixi negativament en la vida diària.

La fatiga es defineix com “la manca subjectiva d’energia física i/o mental” que percep la persona amb esclerosi múltiple i que pot limitar o interferir en l’activitat quotidiana. Malgrat que la causa exacta de la fatiga és desconeguda, s’està investigant i es creu que és el resultat d’una combinació de factors.

Existeixen estratègies per gestionar l’energia que permeten ajudar a combatre la fatiga. A continuació, et deixem algunes recomanacions per reduir el seu impacte.

1. Descansar

Els descansos són una part important de la gestió de la fatiga. Descansar pot prevenir que la persona amb EM arribi a l’esgotament i hagi d’interrompre completament una tasca i deixar-la a mitges. Planificar els descansos pot donar més control sobre l’activitat i permetre escollir els moments de repòs i d’acció.

Fer descansos freqüents és millor que fer un descans llarg després d’haver finalitzat una tasca. D’aquesta manera, la persona amb EM evita sentir-se cansada. Descansar vol dir no fer cap activitat. Llegir una revista, mirar la televisió o parlar per telèfon són tasques més relaxades però no són realment un descans.

2. Prioritzar

Establir un ordre de prioritats en les tasques és un bon mètode per gestionar l’energia durant el dia. És important conèixer-se un mateix i saber en quin moment del dia es disposa de més energia. És habitual llevar-se molt actiu i que l’energia decaigui amb les hores.

Si és així, es recomana començar per les activitats més importants a primera hora i dedicar el temps que queda a les altres. D’aquesta manera, la persona amb EM pot ser responsable i evitar sentir-se frustrada.

Per facilitar la priorització de tasques, es recomana:

  • Fer una llista amb les tasques d’un dia o d’una setmana.
  • Marcar les tasques més importants.
  • Identificar aquelles tasques que es poden descartar i aquelles que es poden fer menys sovint.

Sobre les tasques més importants, hem de pensar si:

  • Es poden fer de manera més eficient i sense consumir tanta energia?
  • Es poden fer en algun moment diferent del dia?
  • Es pot demanar ajuda?

3. Delegar tasques

No passa res per demanar ajuda. Comptar amb els altres és lògic si vivim en societat. La família, els amics o els companys de feina poden ajudar, en la mesura que es pugui, a la persona amb EM. La resposta de la gent acostuma a ser positiva.

Pot ser molt útil preparar una llista de tasques que necessitin l’ajuda dels altres. En el moment de demanar ajuda és important:

  • Recordar per què es demana ajuda per a aquesta tasca.
  • Dividir la tasca i demanar ajuda en aquelles parts de la tasca en què es consideri necessari.
  • Temporalitzar la tasca, calcular el temps que es necessita per dur-la a terme i en quin moment del dia ha d’estar feta.
  • Categoritzar les tasques de cura personal o les de la llar per ajudar a decidir a qui demanar ajuda per a cadascuna.

4. Planificació

Conèixer bé les prioritats ajuda a planificar el dia o la setmana de manera més eficaç. La idea de fer un pla diari o setmanal és la de sentir-se més confiat, marcant reptes realistes i evitant sobrecarregar l’agenda.

Planificar el dia inclou considerar moments de descans, així com moments per dedicar-se a pensar les tasques a realitzar durant el dia.

5. Organització de l’espai

De vegades, els canvis més simples permeten adaptar la llar a l’ús eficient d’energia. Alguns canvis de l’entorn, com els que es mencionen a continuació, no impliquen equipament especialitzat o alteracions importants i són de gran utilitat:

  • Posar a l’abast els objectes utilitzats més sovint.
  • Guardar junts els objectes que s’utilitzen a la vegada.
  • Guardar en llocs alts els objectes lleugers i més difícils de trencar que poques vegades s’utilitzen.
  • Guardar en llocs baixos els objectes pesats que s’utilitzen poc.
  • Deixar les àrees de treball ordenades i desocupades.

6. Fer exercici

Fer exercici quan un se sent esgotat és un repte. Tanmateix, fer alguna activitat física augmenta el nivell d’energia i la capacitat de resistència. Cal destacar que no totes les persones poden practicar el mateix esport o fer el mateix tipus d’exercici, per aquest motiu, és important que cada persona amb EM parli amb el seu metge o fisioterapeuta per escollir la millor opció i adaptar-la al seu cas.

7. Postura corporal

Mantenir una bona postura corporal i relaxada és fonamental. A més d’una postura recta i simètrica, asseure’s sempre que sigui possible per fer les tasques també ajuda a conservar energia.

8. Utilitzar la tecnologia

Banyar-se, vestir-se o cuinar són tasques quotidianes que poden convertir-se en missions quasi impossibles quan es conviu amb l’EM. Existeix una gran varietat de dispositius d’assistència que faciliten l’execució d’aquestes tasques, milloren l’eficiència i la mobilitat i poden ajudar a les persones amb EM a estalviar energia. Alguns exemples de dispositius d’assistència són les rodes del cistell de la roba bruta o els aspiradors de mànec llarg.

9. Controlar l’entorn

Els elements ambientals com la llum, la temperatura o la disposició dels mobles poden facilitar les activitats o contribuir a augmentar la fatiga. Hi ha maneres d’optimitzar la despesa energètica regulant aquests factors com, per exemple, evitar la calor, els espais molt foscos o excessivament il·luminats o distribuir els mobles de la llar per facilitar els desplaçaments.

10. Tractar-se

A més de les estratègies enumerades anteriorment, existeixen fàrmacs per tractar la fatiga. Parlar amb el metge permetrà saber quina és la millor opció disponible.

11. Dormir

El 30% de las persones amb EM tenen problemes per dormir a la nit que deriven en fatiga durant el dia. Tractar els trastorns del son, com l’apnea nocturna, la disfunció vesical o l’espasticitat, és important per poder tenir més energia durant el dia.

Seguir aquestes recomanacions és una bona manera de vèncer la fatiga. Malgrat tot, cal reiterar la importància de comptar amb el seguiment i el control del metge, i consultar-li els dubtes que sorgeixen abans de prendre decisions que poden afectar la salut.

Accés al document original:

8 ways to manage fatigue with MS http://www.healthcentral.com Disponible a: http://www.healthcentral.com/multiple-sclerosis/cf/slideshows/8-ways-manage-fatigue-ms?ic=mpop#slide=2

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

FUNDACIÓ PRIVADA PER A LA LLUITA CONTRA L'ESCLEROSI MÚLTIPLE és el Responsable del tractament de les dades personals de l'Interessat i l'informa que aquestes dades seran tractades de conformitat amb el que disposen les normatives vigents en protecció de dades personals, el Reglament (UE) 2016/679 de 27 de abril de 2016 (GDPR). Per informació del tractament consulti: https://www.fem.es/rgpd