10 maneres d’estalviar energia amb esclerosi múltiple

La fatiga és un dels símptomes més freqüents en persones afectades d’EM. Les activitats del dia a dia impliquen, de vegades, esforços continuats i petits que, sumats, poden suposar una càrrega molt gran si es pateix fatiga.

Cal doncs, ser pràctics, eficients i eficaços i intentar que cada detall de l’entorn i cada activitat que es realitzi utilitzi la quantitat d’energia justa i necessària. Aquestes són algunes maneres de fer-ho:

1. Planificar i prioritzar les activitats

La clau és aconseguir un equilibri entre les obligacions i les activitats d’oci i lleure. En aquest sentit, cal repartir durant la setmana aquelles accions més dures o pesades. Amb aquesta planificació, es pot superar el dia sense sobrepassar els límits i arribar a la fatiga.

2. Seure quan es pugui

Fer assegut una activitat consumeix un 25% menys d’energia que fer-la dret. Així, totes aquelles tasques que es puguin fer còmodament en una cadira, com cuinar, banyar-se, vestir-se, ordenar un espai de treball, etc. cal fer-les sense aixecar-se.

3. Descansar durant les activitats

És recomanable fer petits descansos. No es aconsellable comprometre’s a fer activitats o a implicar-se en tasques en què no es pugui fer una petita pausa entremig. Cal anar reposant.

4. Evitar activitats que impliquin ambients calorosos

Es poden fer tasques a l’aire lliure però és millor al vespre o bé a primera hora del matí. Cal recordar que es consumeix més energia quan es fa una activitat en unes condicions de temperatura poc òptimes.

5. Arrossega els objectes en lloc de carregar-los

Sobretot en el cas que s’hagin de transportar elements que pesen, com les bosses de la compra, caixes o la bugada, cal tenir un carretó amb rodes. 

6. Utilitza espais de treball accessibles

És important evitar tant com es pugui haver-se d’inclinar o ajupir. Cal tenir l’espai de treball organitzat i amb totes les eines a utilitzar a l’abast.

7. Col·locar els estris i eines de manera que facilitin les tasques


Es recomana que, a la taula o dins els armaris, es tinguin aquells elements més necessaris a l’abast. Haver-se d’inclinar o ajupir consumeix més energia. 

8. No fer activitats innecessàries

Per exemple, deixar que els plats se sequin sols o coure les patates al forn en lloc de pelar-les. Cal aprofitar l’energia que s’inverteix en una acció per fer-ne diverses. Per exemple, detalls com són cuinar i servir el menjar en el mateix recipient.

9. Evitar l’estrès

No s’ha de malgastar energia amb preocupacions. Si es detecta certa angoixa, s’aconsella prendre’s moments de relax: escoltar música, llegir o trucar algú de confiança.

10. Demanar ajuda

No ha de fer por ni mandra demanar ajuda per dur a terme algunes activitats que es poden fer difícils de realitzar. Tant els amics com la família estaran contents de donar un cop de mà.

Estalviar energia en la vida diària és una tasca que ajudarà a millorar els símptomes de la persona amb EM. Aconseguir aquest estalvi, però, és una tasca que demana constància, mentalització i adoptar petits canvis en el dia a dia.
 
Accés al document original:

Energy Conservation & Work Simplification for People with Multiple Sclerosis http://msfocus.org
Disponible a: http://msfocus.org/article-details.aspx?articleID=36

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

FUNDACIÓ PRIVADA PER A LA LLUITA CONTRA L'ESCLEROSI MÚLTIPLE és el Responsable del tractament de les dades personals de l'Interessat i l'informa que aquestes dades seran tractades de conformitat amb el que disposen les normatives vigents en protecció de dades personals, el Reglament (UE) 2016/679 de 27 de abril de 2016 (GDPR). Per informació del tractament consulti: https://www.fem.es/rgpd